Dry needling

Dry needling is een behandelmethode die wordt toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Tijdens een behandeling dry needling, gaat de fysiotherapeut op zoek naar triggerpoints in de spier. Deze triggerpoints worden middels een accupunctuurnaald aangeprikt waardoor deze verdwijnen uit de spier.

Wat zijn triggerpoints?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in de spier, die naast lokale drukpijn, pijn elders in het lichaam kan veroorzaken. Verder kan een triggerpoint zorgen voor een zwaar/loom gevoel in of rond de spier, dit kan er voor zorgen dat sommige activiteiten in het dagelijkse leven moeizamer zullen verlopen. Door middel van een kort onderzoek worden deze triggerpoints opgezocht. Daarna zal het bewuste triggerpoint met een naald worden aangeprikt om de spier te ontspannen. Dit zorgt voor een positief effect op zowel uw klachten als het herstel tijdens revalidatie.

Hoe herken je triggerpoints?

Triggerpoints kunnen zich op verschillende manieren tot uiting komen bijvoorbeeld:

• Pijn lokaal in de spier

• Uitstralende pijn

• Bewegingsbeperkingen in de bijbehorende gewrichten

• Verminderde kracht in betrokken spier(en)

• Zwaar/loom gevoel in de spier

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Het triggerpoint zal zich even kort aanspannen waarna het zich gaat ontspannen. Vaak voelen spieren nadien wat vermoeid en zwaar aan, dit is van korte duur. U krijgt na de behandeling oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te kunnen onderhouden.

Dry needling is bij ons onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Indien u verzekerd bent voor fysiotherapie worden ook deze behandelingen vergoed.