Nekklachten

Heb je last van jouw nek en worden de klachten maar niet minder? Dan kan het verstandig zijn een fysiotherapeut naar jouw nek te laten kijken. Wanneer klachten niet binnen korte tijd verdwijnen, zullen deze erger worden.

Nekwervels zijn botten met een wervellichaam en uitsteeksel aan de achterzijde en de zijkant. Door de wervels heen loopt aan de achterzijde het wervelkanaal met daarin het ruggenmerg. Het ruggenmerg bestaat uit een bundel zenuwbanen waaruit zenuwen zowel links als rechts naar buiten toetreden. Deze zenuwen lopen vervolgens naar de armen om daar spieren aan te sturen en het waarnemen van een gevoel (sensoriek) waar te nemen.

Oorzaken van nekklachten

Pijn in de nek komt veel voor, deze klachten zijn vaak onschuldig en verdwijnen veel vanzelf binnen een aantal weken. De pijn kan geleidelijk aan ontstaan (door een onjuiste (werk)houding, toename van spierspanning door bv stress/spanning of een verkeerde beweging) of plotseling, bijvoorbeeld als gevolg van een (onge)val. Dit kan o.a. gepaard gaan met klachten als pijn, bewegingsbeperking, hoofdpijn en af en toe een uitstralende pijn/tintelingen/dove gevoelens in de arm(en).

Welke nekklachten komen vaak voor?

• A-specifieke nekklachten (nekklachten zonder duidelijke oorzaak)

• Bewegingsbeperking nek

• Te hoge spierspanning

• Hernia nuclei pulposei (HNP)

Uniek is de fysio voor nekklachten

Wanneer mensen bij Uniek Fysiotherapie komen met nekklachten wordt er eerst een vraaggesprek (anamnese) gehouden. Hierna zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden om de klachten goed in beeld te brengen en om een goede indicatie te krijgen welke therapie het meest geschikt is. Afhankelijk van die uitkomst en de hulpvraag van de patiënt zal er een behandelplan worden opgesteld en wordt er eventueel manuele- of fysiotherapie  toegepast.