Rugklachten

De wervelkolom begint in de nek, net onder de schedel en loopt door tot het stuitje. De wervelkom bestaat uit 26 wervels met tussen iedere wervel een tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf bestaat uit een sterke buitenste ring (annulus firbrosus) en een centrum punt (nucleus pulposus).

De wervelkolom is van binnen hol. Door de wervelkolom loopt het ruggenmerg, dit is een belangrijke bundel van zenuwen. De functie van de wervelkolom is stabiliteit geven aan het lichaam en tegelijkertijd bewegingen als buigen en draaien mogelijk maken.

Fysiotherapie voor lage rugklachten

Lage rugpijn (LRP) is een veel voorkomende klacht welke langzaam of plotseling kunnen ontstaan. Het is meestal niet duidelijk hoe LRP precies ontstaat. Vaak lijkt het te maken te hebben met fysieke en mentale gesteldheid, leefstijl en werk. Bij minder dan 1% van de mensen met LRP wordt een zeldzame oorzaak (een afwijking van de wervelkolom, botbreuk, infectie, ontsteking of tumor) voor de klachten gevonden. Als je eenmaal LRP hebt gehad, is de kans groot dat het vaker terugkeert. Na drie maanden is ongeveer de helft van de mensen volledig hersteld, maar sommige mensen blijven langer last houden van LRP.

Klachten aan de lage rug:

• A-specifieke lage rugklachten

• Slijtage

• Hernia nuclei pulposei (HNP)

• Motor control impairment (verminderde stabiliteit /verminderde aansturing van de spieren)

Rugklachten en fysiotherapie

Wanneer mensen bij Uniek Fysiotherapie komen met rugklachten wordt er eerst een vraaggesprek (anamnese) gehouden. Hierna zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden om de klachten goed in beeld te brengen en om een goede indicatie te krijgen welke therapie het meest geschikt is. Afhankelijk van die uitkomst en de hulpvraag van de patiënt zal er een behandelplan worden opgesteld en wordt er eventueel manuele- of fysiotherapie toegepast.