Knieklachten

De knie is een gewricht dat bestaat uit het bovenbeen, onderbeen en de knieschijf. Daarnaast zijn er verschillende andere structuren aanwezig in de knie zoals de meniscus, voorste kruisband, achterste kruisband, binnenste knieband en de buitenste knieband.

Klachten aan de knie

Tijdens het dagelijks leven en het sporten wordt een knie vaak zwaar belast. Daarom is deze regio gevoelig voor pijnklachten en blessures. Er kunnen zowel acute blessures aan een knie ontstaan na bijvoorbeeld een botsing of een verdraaiing van de knie. Daarnaast kunnen er ook problemen ontstaan na overbelasting of een verkeerde belasting van de knie. Ook is slijtage een veel voorkomend probleem in de knie, dit ontstaat met name op een latere leeftijd.

Blessures aan de knie kunnen zijn:

• Jumpers knee (pijn voorzijde rond kniepees)

• Runners knee (pijn aan de buitenzijde van de knie)

• Patellofemorale pijnklachten (pijnklachten rondom knieschijf)

• Slijtage knie (pijn in gehele knie met name tijdens belasting)

• Band letsel knie (pijn na bijvoorbeeld een verdraaiing van de knie)

Fysiotherapie voor knieklachten

Wanneer mensen bij Uniek Fysiotherapie komen met knieklachten wordt er eerst een vraaggesprek gehouden. Hierna zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden waarbij ook af en toe de echo wordt ingezet om de knie mooier in beeld te krijgen. Afhankelijk van de soort klacht zal hier de fysiotherapie op worden aangepast. Vaak zal het traject betreft knieklachten plaatsvinden in de oefenzaal om bijvoorbeeld spierversterkende oefeningen te doen.