Schouderklachten

De schouder is een gewricht dat bestaat uit de bovenarm, het schouderblad en het sleutelbeen. De schouder is een complex gewricht waar veel spieren mee gemoeid zijn. Daarnaast heeft de schouder een grote beweeglijkheid. Dit betekent ook dat de schouder een kwetsbare regio is voor pijnklachten.

Klachten voor schouder fysiotherapie

Veel voorkomende blessures aan de schouder zijn de zogenaamde ‘overbelastings’ blessures. Een overbelasting wil niet direct zeggen dat er teveel wordt gedaan met de schouder, maar wel dat deze herhaaldelijk verkeerd wordt gebruikt. Vaak ontstaat dit probleem door het lichaam zelf en zijn de repeterende bewegingen die je maakt met je schouders niet ideaal voor het herstel. Daarnaast kunnen er ook acute problemen ontstaan denk aan de schouder uit de kom of het afscheuren van een pees. Verder kan er op latere leeftijd ook slijtage ontstaan in de schouder.

Blessures aan de schouder kunnen zijn:

• Tendinopathie pees (vermindering kwaliteit peesweefsel, pijn aan voorzijde schouder)

• Calcificatie in de pees (kalkafzetting in de pees, pijn aan de voorzijde schouder)

• Pijnklachten AC-gewricht (pijn rond het gewricht tussen sleutelbeen en schouderdak)

• (sub-)luxatie schouder (schouder uit de kom)

• (partiele) ruptuur pees (een volledige of gedeeltelijke afgescheurde pees)

Fysiotherapie en schouderklachten

Wanneer mensen bij Uniek Fysiotherapie komen met schouderklachten wordt er eerst een vraaggesprek gehouden. Hierna zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden waarbij ook af en toe de echo wordt ingezet om de schouder mooier in beeld te krijgen. Afhankelijk van de soort klacht zal hier de fysiotherapie op worden aangepast. Afhankelijk van de klacht zal de behandeling plaatsvinden in de behandelkamer of in de oefenzaal. Vaak wordt er een combinatie van beide ingezet bij schouderklachten.