Homepaginabehandelingenshockwave-therapie

Shockwave therapie

Extracorporale shockwave therapie (ESWT), beter bekend als shockwave therapie, wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen binnen de fysiotherapie en wordt de laatste jaren steeds vaker toegepast in fysiotherapiepraktijken.

Deze behandelvorm wordt gebruikt bij patiënten met tendinopathieën (peesaandoeningen); calcificaties (verkalking in de pees) en ‘triggerpoints’ in de spieren die bijvoorbeeld naaldenangst hebben waardoor dry needling niet mogelijk is.

Waar kan shockwave therapie bij helpen?

Mogelijke aandoeningen die in aanmerking komen voor shockwave therapie:

Hoe werkt de shockwave therapie behandeltechniek?

Tijdens de behandeling zit je op een stoel of lig je op een behandeltafel. Met een behandelkop dient de fysiotherapeut shockwave impulsen (krachtige schokgolven) toe op het te behandelen gebied. Deze impulsen zorgen ervoor dat de stofwisseling in het pijngebied en de bloedcirculatie verbetert en eventuele kalkvorming vergruist. In sommige gevallen zal de mechanische prikkel er ook voor zorgen dat er pijnvermindering optreedt. Op deze manier wordt het herstelmechanisme van jouw lichaam gestimuleerd. Met andere woorden: de behandelmethode activeert de eigen genezingskracht van het lichaam.

Na de shockwave therapie behandeling zal de fysiotherapeut je adviseren over de mogelijke na reactie van de behandeling, en wat je nog meer kunt doen om het herstel van jouw klacht te bevorderen en chronische pijn te verminderen.

Behandelingsprocedure

Over het algemeen zijn er drie tot zes behandelingen nodig voor optimale resultaten. Tijdens elke sessie zit je comfortabel op een stoel of lig je op een behandeltafel, terwijl de fysiotherapeut een behandelkop op het te behandelen gebied plaatst en korte shockwave impulsen toedient. Deze impulsen zorgen voor een mechanische prikkel die de doorbloeding verbetert en het herstelproces activeert.

Na de behandeling kan er lichte roodheid of zwelling optreden op het behandelde gebied. De fysiotherapeut zal je adviseren over hoe je met deze mogelijke bijwerkingen om kunt gaan en welke oefeningen je thuis kunt doen om het herstel te bevorderen. Regelmatige evaluaties met de fysiotherapeut helpen om de voortgang van je herstel te monitoren en de behandelingsstrategie indien nodig aan te passen.

Afspraak maken voor shockwave behandeling

Bij Uniek Fysiotherapie streven we ernaar om je de best mogelijke zorg te bieden met behulp van de nieuwste technieken, zoals shockwave therapie. Ons team van ervaren fysiotherapeuten staat klaar om jouw klachten te evalueren en een op maat gemaakt behandelplan op te stellen. Heb je last van een van de genoemde aandoeningen en denk je dat shockwave therapie iets voor jou kan zijn? Neem dan vandaag nog contact met ons op en maak een afspraak.