Nekklachten

Heb je last van nekklachten en worden deze maar niet minder? Dan kan fysiotherapie voor nekklachten jou helpen. Wanneer klachten niet binnen korte tijd verdwijnen, zullen deze erger worden.

Nekwervels zijn botten met een wervellichaam en uitsteeksel aan de achterzijde en de zijkant. Door de wervelkolom heen loopt aan de achterzijde het wervelkanaal met daarin het ruggenmerg. Het ruggenmerg bestaat uit een bundel zenuwbanen waaruit zenuwen zowel links als rechts naar buiten toetreden. Deze zenuwen lopen vervolgens naar de armen om daar spieren aan te sturen en het waarnemen van een gevoel (sensoriek) waar te nemen. Heb je last van acute nekpijn en wil je van jouw klachten af? Neem dan contact op voor een behandelplan op maat.

Oorzaken van nekklachten

Pijn in de nek komt veel voor, deze klachten zijn vaak onschuldig en verdwijnen veel vanzelf binnen een aantal weken. De pijn kan geleidelijk aan ontstaan (door een onjuiste (werk)houding, toename van spierspanning door bv stress/spanning of een verkeerde beweging) of plotseling, bijvoorbeeld als gevolg van een (onge)val. Dit kan o.a. gepaard gaan met klachten als pijn, bewegingsbeperking, hoofdpijn en af en toe een uitstralende pijn / tintelingen / dove gevoelens in de arm(en).

Fysiotherapie voor jouw nekklachten

Bij Uniek Fysiotherapie begint de behandeling van nekklachten met een grondig vraaggesprek en lichamelijk onderzoek. Op basis hiervan wordt een behandelplan opgesteld, dat kan bestaan uit:

Manuele therapie

Manuele therapie is gericht op het verbeteren van de mobiliteit van de nek, waarbij specifieke mobilisatietechnieken en manipulaties worden toegepast om vastzittende gewrichten los te maken en de beweeglijkheid te vergroten. Ook doen we gerichte fysio oefeningen om de nekspieren te versterken en de beweeglijkheid te verbeteren. Deze oefeningen zijn essentieel om de stijve nek weer soepel en sterk te maken, waardoor de kans op terugkerende klachten vermindert.

Oefeningen en advies

We bieden oefeningen en praktische adviezen voor thuis om zelf actief bij te dragen aan het herstel. Dit omvat tips over het voorkomen van een verkeerde houding en overbelasting. Zo verminder je de druk op de nek en voorkom je toekomstige nekklachten.

Dry needling

Dry needling is een geavanceerde techniek waarbij dunne naalden worden gebruikt om gespannen en pijnlijke spierknopen, ook wel triggerpunten genoemd, te behandelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dry needling effectief is bij het verminderen van nekpijn en het verbeteren van de bewegingsvrijheid. De keuze voor de meest effectieve behandeling hangt af van jouw specifieke klachten en symptomen. Onze ervaren fysiotherapeuten kunnen bepalen of dry needling geschikt is voor jouw nekpijn en een op maat gemaakt behandelplan ontwikkelen dat aansluit bij jouw behoeften.

Welke nekklachten komen vaak voor?

• A-specifieke nekklachten (nekklachten zonder duidelijke oorzaak)

• Bewegingsbeperking nek

• Te hoge spierspanning

• Nekhernia nuclei pulposei (HNP)

• Whiplash

• Artrose

Hoe gaan onze fysiotherapeuten te werk bij nekpijn?

Wanneer mensen bij Uniek Fysiotherapie komen met nekklachten wordt er eerst een vraaggesprek (anamnese) gehouden. Hierna zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden om de oorzaak van de pijn in je nek goed in beeld te brengen en om een goede indicatie te krijgen welke therapie het meest geschikt is. Afhankelijk van die uitkomst en de hulpvraag van de patiënt zal er een behandelplan worden opgesteld en wordt er eventueel manuele- of fysiotherapie toegepast. Zo kunnen we jouw nekklachten effectief aanpakken.

Neem contact op voor de behandeling van nekklachten

Fysiotherapie is een effectieve oplossing voor verschillende soorten nekklachten, van acute pijn tot chronische nekpijn. Bij Uniek Fysio bieden wij gepersonaliseerde behandelingen om jouw nekklachten te verlichten. Neem contact met ons op voor een afspraak en ontdek hoe wij je kunnen helpen bij het behandelen van jouw nekklachten.