Kaakklachten

Het kauwstelsel bestaat globaal gezien uit de kauwspieren, het kaakgewricht, het gebit en de bijbehorende vaat- en zenuwvoorziening. Temporomandibulaire dysfunctie (TMD) is een verzamelnaam voor stoornissen van het kauwstelsel. 20% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens last van TMD klachten.

Kauwspieren verbeteren door kaak fysiotherapie

De kauwspieren zorgen voor de dagelijkse bewegingen van de kaak tijdens vitale functies als kauwen, slikken en praten. Maar ze zijn ook actief bij sociale functies als zoenen en fluiten. De kauwspieren zijn de sterkste spieren van het menselijk lichaam, maar ook deze kunnen zeker overbelast raken wat resulteert in kaakklachten. Als kauwspieren meer doen dan de normale dagelijkse activiteiten, spreken we van afwijkend mondgedrag of parafunctie. Onder parafuncties (verkeerde mondgewoontes) verstaan we onder andere:

• Klemmen van de onderkaak

• Tandenknarsen

• Nagelbijten /lipbijten / wangbijten / op pennen bijten

• Overmatig kauwgom kauwen

• Met de tong persen of spelen

Bij mensen met kaakklachten is stress vaak een van de meest voorkomende oorzaken. Stress is een belangrijke factor die bij kan dragen in het verergeren van deze parafuncties. Denk maar aan de gezegdes: ‘even doorbijten’, ‘het voor de kiezen krijgen’ of ‘op het tandvlees lopen’. Door deze mondgewoonten of parafunctie raken kauwspieren overbelast. Kauwspieren kunnen pijnlijk worden waardoor het kauwen van eten bijvoorbeeld moeizamer gaat. Maar ook kunnen ze uitstralende hoofd-, oor- of kiespijn geven. Bij dit soort klachten spreekt men van myogene TMD klachten (myogeen= van spieren afkomstig).

Kaakfysiotherapie voor kaakgewricht klachten

Het kaakgewricht bevindt zich vlak voor het oor en bestaat net als vele andere gewrichten uit een kop en een kom met daartussen een kraakbeenschijf, de discus. De discus heeft een functie als stootkussen voor het opvangen van krachten van de kauwspieren en zorgt ervoor dat de mond open en dicht kan. Het kan voorkomen dat de discus verschuift, waardoor er kaakgewrichtsgeluiden ontstaan of die het gewricht doet blokkeren. Dit kan leiden tot pijn aan de kaak of een beperkte of scheve mondopening, vaak gepaard met oorpijn. Bij dit soort kaakklachten spreekt men van artrogene TMD klachten (artrogeen= van gewricht afkomstig). Heb je last van pijn in het kaakgebied tijdens het praten of gapen? Dan kan onze orofaciaal fysiotherapeut helpen bij het verlagen of laten verdwijnen van kaakklachten, door het toepassen van orofaciale fysiotherapie.

Kaakklachten en je gebit

Het gebit is samenstelling van tanden en kiezen. Om overbelasting van de kaakgewrichten te voorkomen, is het belangrijk dat de tanden en kiezen goed op elkaar kunnen sluiten. Als dit niet het geval is, kunnen er kaakgewrichtsklachten optreden. Veel klemmen en knarsen kan ten eerste slijtage aan tanden en kiezen geven, maar ook de kaakgewrichten overbelasten. Tand- of kiespijnklachten kunnen sterk lijken op TMD gerelateerde klachten. Bij twijfel kan het ook verstandig zijn om een tandarts te raadplegen.

Neem contact op voor een behandeling van kaakklachten

Heb je last van kaakklachten of herken je jezelf in de bovengenoemde symptomen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze therapeuten staan klaar om je te helpen met een uitgebreide diagnose en een persoonlijk behandelplan. Kaakfysiotherapie kan een effectieve manier zijn om je klachten van de kaakspieren te verminderen. Neem vandaag nog contact op voor een behandelplan op maat.