Elleboogklachten

De belangrijkste structuren die samen de elleboog vormen zijn je bovenarm (humerus), de ellepijn (ulna) en het spaakbeen (radius). Met deze botstukken wordt je elleboog gevormd. Daarnaast zijn er verschillende andere structuren aanwezig zoals banden, kapsel en spieren.

Aan beide kanten van je bovenarm hechten de twee grote spiergroepen aan. Aan de binnenzijde zitten de pols buigers (flexoren) en aan de buitenzijde zitten de pols strekkers (extensoren).

Welke elleboogklachten komen veelal voor?

Klachten aan de elleboog komen regelmatig voor bij mensen van alle leeftijden. Deze problemen kunnen zich voordoen in het dagelijks leven na bijvoorbeeld een overbelasting of trauma moment. De meest voorkomende klacht van de elleboog is de tenniselleboog, welke een overbelasting is van de pols strekkers die aanhechten aan de buitenzijde van de bovenarm.

Mogelijke blessures van de elleboog:

• Tenniselleboog (pijn buitenzijde elleboog en onderarm)

• Golferselleboog (pijn binnenzijde elleboog en onderarm)

• Pijn en/of verminderde bewegingsvrijheid na trauma/ongeval

• Slijmbeurs (knobbel onderzijde elleboog)

• Tintelingen in de onderarm (Denk aan het ‘telefoonbotje’)

Fysiotherapie bij elleboogklachten

Na de intake, waarbij de therapeuten van Uniek Fysiotherapie de klacht in kaart brengen middels een gesprek en lichamelijk onderzoek, wordt er een behandelplan opgesteld dat past bij uw klachten. Dit kan verschillen van oefeningen, bij ons in de praktijk of thuis, tot manuele handeling van de fysiotherapeut. Tevens kan shockwave worden toegepast bij klachten met betrekking tot de spieren en/of pezen.